onsdag 8. februar 2012

Pizza ai Funghi

Jeg har i det siste laget mye pizza, og jeg ser at mange kjøper Grandiosa. Det er veldig enkelt å lage sin egen pizza som er mye bedre, og hvor man selv kan kontrollere råvarer og innhold. Jeg tenker da først og fremst på tilsetningsstoffer, fett, saltinnhold og ikke minst smaken.

Dette er en enkel pizza med tomatsaus og portobellosopp. Her kan man også bruke champignon.

Lag pizzadeigen med speltmel som i de andre oppskriftene jeg har på pizza. Deigen på spelt fra Kvelde Mølle er mye lettere å få til enn en vanlig deig på hvetemel. Jeg prøvde melet fra Villa Paradiso, og det blir ikke så bra som den fra Kvelde Mølle. Jeg har også prøvd alle "Tipo 00" melene som er i handelen, men ingen blir så bra som speltmelet om man ser på det ferdige resultatet. Ikke minst er speltmelet lettere med hensyn på elting og heving. Jeg elter ikke speltmelet i det hele tatt, bare sørger for at den ikke blir for tørr. Deigen skal være ganske myk. Da hever den maksimalt.

Kok tomatsaus på noen cherrytomater, litt tomatpurrè, oregano. timian og 3 fedd med hvitløk. Kok inn to den får en bra konsistens.

Bland og hev deigen, legg på tomatsausen,så la jeg på osten, så litt finhakket bacon, og så portobellosoppen. Stek den på maks temperatur i stekeovnen i 8-12 minutter avhengig av max temperatur på ovnen, og den er ferdig. Enkelt og lett.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar