fredag 10. august 2012

Laksesuppe

Jeg fant hel laks til 40 kr kiloen på et lokalt supermarked (ICA), og jeg kjøpte en på 3 kilo og betalte 118 kroner. Det blir mange gode og billige middager. Jeg elsker sashimi og sushi, så det blir antagelig mye av det. Mens jeg fileterer fisken og får hode, ben og avskjæt til overs, så bruker jeg alltid å koke kraft på alt utemom skinnet. Og da blir det dags for laksesuppe.

Fiskekraft:

Avskjær av en hel laks. Alt utenom skinnet.
1/2 Purre
4 Gulrøtter
1/2 Sellerirot
1 Kepalaløk
1 hel Hvitløk
3 liter vann
2 terninger med fiskebuljong

Suppe:

Laksefilèt
1/2 Vårløk
Fiskekraft
1/2 Purre
4 Gulrøtter
1/2 Sellerirot
1 Kepalaløk
1/2 Liter Fløte
Pepper
Salt

Start med å koke kraften. Kok opp 2,5 liter med vann og tilsett fiskeavskjøret. La det koke i 30-40 minutter. Sil så ut fisken og kast den. Grovkutt grønnsakene og tilsett de til fiskekraften. Jeg brukte også 2 terninger med fiskebuljong for å få en kraftigere kraft. Kok inn til ca 1 liter. rønnsakene er nå sønderkokte, så de siler jeg fra. Nå har man en herlig kraft.

Jeg lager først selve suppen uten å tilsette laks og vårløk. De sparer jeg til serveringen.

Kok opp fiskekraften og tilsett pent kuttet purre, gulrøtter, løk og småkuttet sellerirot. Tilsett så fløte. Kok i ca 5 minutter til grønnsakene har god konsistens. Smaksett med salt og pepper.

Kutt laksefilèten i fine strimler og vårløk i fine biter. Legg 100-150 gram laks og en halv neve vårløk i hver suppeskål. Hell på den varme suppen, og server med godt brød.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar