lørdag 27. oktober 2012

Torsk med Sandefjordssmør

For meg er dette en klassisk torskerett, og jeg bruker her torsk fra Strøm som er en veldig delikat filèt av det beste stykke på torsken. Jeg forsøker å behandle den så varsomt som mulig under tilgredningen. Jeg bruker min egne enkle metode for "Sous Vide" uten noe fancy utstyr, bare en stor kjele og en plastpose. Bruker man en stor nok kjele så holder temeraturen seg stabil.

1/2 Torskefilèt (ca 160 gram) fra Strøm
1 dl Fløte
50 gr. Kviteseidsmør
En neve Bladpersille
Løkspirer
Pepper

Fyll en stor kjele halvfull med vann. Når den er kokt opp tilsettes kaldt vann inntill temeraturen er 55 grader. Del torskefilèten i to, og legg de i en plastpose. Sug ut luften med munnen, og knyt godt igjen. Legg de i vannet å la de ligge i 20-30 minutter avhengig av tykkelse på torsken.

Kok opp fløte i en liten kaserollle og tilsett smøret. Hakk bladpersille og knus litt pepper i en morter. Rør det inn i smøret.

Når fisken er ferdig så heller man smøret på en varm tallerken, og legger fisken oppå. Pynt med litt løk- eller alfafaspirer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar