tirsdag 30. oktober 2012

Høstgryte med Porter Øl

Nå når høsten er kommer for fullt, så smaker det godt med en real landtidskokt kjøttgryte. Da jeg kom over storfe bryst og bibringe til under 40 kroner kiloen slo jeg til. Jeg er veldig glad i slike gryter, og de krever ikke det fineste kjøttet. Det er bare å koke til det blir mørt, gjerne i 3-4 timer. Jeg ville også prøve med et mørkt øl i gryten, og kjøpte en London Porter fra Haandbryggeriet.

Til gryten brukte jeg:

1,8 kg Storfe bryst og bibringe
1 Flaske med London Porter Øl fra Haandbryggeriet
3 Løk
10 gulrøtter
2 bokser hakket tomat
3 dl Vann
Kjøttkraft (jeg brukte 4 begere med Knorr "Fond du Chef")
2 hele hvitløk
1 ss Timian
1 ss Mynte
1ts Malt Kummin
1 ts Malt Pepper

Brun kjøttet i en varm panne med smør. Etterhvert som de er ferdig brunet lagger man den over i en stor gryte. Når de siste kjøttstykkene er ferdig, heller man over 1/2 flaske mørkt øl og koker ut pannen. Hell dette over i gryten sammen med vannet. Del hver løk i fire deler, og kutt gulrøttene i 1/2 cm tykke biter. Hell dette i gryten med 2 bokser hakket tomat. Knurs hvitløksfeddene med bladet på en kniv, og ha de hele i gryten. 2 hele hvitløk gir mange fedd, men på grunn av koketiden blir hvitløken veldig nøytral. Til slutt knuser jeg pepperkorn i en morter, og tilsetter det sammen med resten av krydderet. Fonden fra Knorr var fryktelig salt, så jeg tilsatte ikke mer salt.

Så er de det bare å la den småkoke i 3-4 timer til kjøttet er mørt og godt. Om man har bacon, så er det veldig godt å ha i slike gryter. Jeg hadde ikke bacon. Hadde jeg også hatt selleri og persillerot, så hadde det blitt med opp i gryten det også. Ha gjerne også i Amadinepoteter som tåler koking veldig godt. En slik gryte lager man med det en har og man lager den på slump.

Om det er mye væske i gryten når koketiden er ferdig, så hell en del av kraftet over i en kasserolle og kok den inn. Jeg liker at kraften i gryten er konsentrert og smaker mye.

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar