onsdag 29. mai 2013

Kyllingsuppe Med Sopp

Jeg er veldig glad i suppe. Kraften er utgangspunktet i en god suppe, og her hadde jeg kjøpt en hel kylling som jeg benet ut. Jeg tok av bryststykkene, og benet ut lårene. Kjøttet skal i den ferdige suppen, og alt avskjæret utenom skinnet kokte jeg kraft på. Vingene får beholde skinnet på i kokingen av kraften. Jeg brukte ganske mye chili, så den ble sterk og god. Man må lage denne i to omganger, først kraften og så selve suppen.

Ingredienser til suppen:
1 Fersk Kylling
8 Champingnoner eller Aromasopp
1 Rød Søtpaprika
1 Neve Bladpersille
1 ts Kummin
1 ts Tørked Chili
1 ts Salt
1/2 ts Pepper

Ingredienser til kraften:
Avskjæret fra kyllingen
3 liter Vann
3 Gulrøtter
2 Løk
1 Hel Hvitløk
1 Bunt Bladpersille


Ben ut hele kyllingen ved å skjære bort bryststykkene, og bene ut lårene. Ta vare på kjøttet til selve suppen. Del avskjæret i mindre biter. Kok opp vannet og legg i avskjæret av kyllingen, oppkuttede gulrøtter, løk kuttet i fire deler, hele hvitløk og hele persillestilker. Ha gjerne i en hel oppkuttet purre til kraften men jeg hadde ikke purre i kjøleskapet i dag. Den blir veldig god uten purre også. Kok kraften på lav varme til den er godt redusert. Kok kraften gjerne i 3-4 timer, men pass på at den ikke koker tørr, og at det alltid er nok væske i kraften. Kraften kan gjerne lages dagen i forveien, som jeg gjorde. Sett da kraften i kjøleskapep. Kraften vil neste dag se ut som gelè, og man kan lett ta bort fettet som har lagt seg på toppen.

For å lage selve suppen, så koker man opp kraften og tilsetter soppen som man har delt i mindre biter. Tilsett så kummin, chili, salt, finhakket bladpersille og pepper. Kok dette på middels varme i 10 minutter. Kutt kyllinggkjøttet i mindre biter, og ha det i suppen sammen med oppkuttet rød søtpaprika. Kok dette i ca 10 minutter, så har du en deilig kyllingsuppe. Dette er godt til lunch, middag, kveldsmat og kosemat.

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar