fredag 24. mai 2013

Tapas Kjøttboller

Godt krydrede kjøttboller kan brukes i en tapas-buffè, som forrett, eller som kveldskos. Man kan krydre de med alle ulike kryder for å få variasjoner, og jeg synes de skal smake mye. Eksperimenter med krydder som ingefær, chili, kummin, paprika, pepper etc. Som tillegg kan man bruke en krydret tomataus, eller som her med en hvitløksyoghurt. Jeg synes de blir ekstra gode om man bruker lammekjøtt og mye hvitløk i kjøttbollene. Har man en tyrkisk nærbutikk, så kan jeg anbefale å kjøpe osmansk krydderblanding og ha den i kjøttdeigen. Gjør dem eksotiske.

Kjøttboller:
500 gr Kjøttdeig. Jeg brukte 80% storfe og 20% lam.
1 Løk
5 Fedd Hvitløk
1 Egg
2 ss Hvetemel
2 ts Tørket Chili
2 ts Kummin
1 ts Tørket Mynte
1 ts Tørket Timian
1 ts Salt
1 ts Pepper
1 Bunt Bladpersille

Hvitløksyoghurt:
2 dl Youghurt Naturell
3 Fedd Hvitløk
1 Neve Bladpersille

Bland ingrediensene for kjøttdeigen godt. Før jeg steker dem, så koker jeg dem i vann i 2-3 minutter for at de skal holde formen bedre under steking. Form dem som små køjttboller og legg dem i kokende vann i 2-3 minutter. Stek de så i panne til de blir godt stekt. Snu dem hele tiden under stekingen slik at de blir jevnt stekt.

Finkutt bladpersille og hvitløk, og bland dette godt inn i yoghurten. Bland gjerne denne sammen i et par timer før servring, og sett den i kjøleskapet slik at sakene får satt seg.

Server kjøttbollene varme eller kalde sammen med yoghurten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar