fredag 7. oktober 2011

Hamburger

Hamburger en favoritt for mange. Jeg synes at en hamburger skal være av så rene råvarer som mulig. Jeg bruker derfor ren karbonadedeig eller finskrapet oksefilèt. Jeg synes at kjøttsmaken da kommer mye bedre frem enn om jeg bruker kjøttdeig. Jeg tynner ikke ut karbonadedeigen med egg og andre fyllstoffer. Dette skal være rent kjøtt.

Denne oppskriften er nok til 2 personer. Jeg skal spise den alene, så dette er 2 middager for meg. Og når jeg finregner på regningen kommer disse burgerene totalt på 80 kriner, og det er 40 kroner per burger. Bruker man kjøttdeig i stedet, så blir prisen 20 kroner per burger. Det blir budsjettmat for hverdager. Karbonadedeigen er for helgen.

For 2 stk 250 grams burgere bruker jeg:
500 gram karbondedeig
2 hjemmebakte hamburgerbrød på spelt. Se egen oppskrift.
1 Tomat
1 Løk
Skivede sylteagurker
Noen salatblader
Pepper
Salt

Man kan også variere med å i tillegg ha med ost og bacon.

Hamburgerbrød på spelt:
3 dl Siktet spelt eller hvetemel
1,5 dl Vann
Litt salt
1/2 ts Tørrgjær

Bland alt det tørre. Tilsett vannet og rør alt sammen. Hev i 30 minutter, og hell mel utover bakebordet. Hell ut deigen og brett og fold inn melet til deigen blir relativt fast. Del deigen i 2, og for 2 rundstykker. Hev dem i en time og stek dem 20 minutter på 200 grader. Dette kan man gjøre på forveien og fryse dem slik at man har de når man trenger dem.
Så til hamburgeren. Ta karbonadedeigen i en bolle og bland inn ca. en teskje salt og litt malt pepper. Bland dette godt, og form 2 burgere. Trykk med tommelen i midten av burgerene slik at det blir en fordypning. Da holder de formen bedre når de stekes.

Stek burgerene 4 minutter på hver side på god varme. Jeg liker at de er rosa til rå i midten for da smaker de kjøtt.
Del brødene i to, og legg på salat, to tomatskiver, noen løkringer. Legg så på burgeren og legg noen skivede sylteagurker på toppen. Ta på ketchup og/eller sennep etter smak. Digg!

Form burgerer og bruk tommelen til å lage en fordypning i midten. Slik holder den formen bedre under steking.

Legg på salt, tomater og løk.


Legg på burgeren og topp med skivede syltegurker, ketchup og kanskje litt sennep.

Jeg liker at burgeren er litt rosa i midten for det gir mere smak og den blir saftigere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar