lørdag 15. oktober 2011

Köfte - Tyrkiske Kjøttboller

I går lagde jeg lamachun, så jeg hadde mye kjøttdeig til overs, så da fortsetter jeg i det tyrkiske sporet og lager köfte som er tyrkiske kjøttboller.

Jeg følger mye av den samme oppskriften som ved lamchun ved å blande ulike typer grønnsker og krydder, og blander med kjøttdeig av både lam og storfe.

Jeg brukte:
200 gram kjøttdeig fra storfe
200 gram kjøttdeig av lam
1 egg
1/2 pakke cherrytomater
1/2 løk
1/2 hvitløk
1 ts kummin
1/2 ts kardemomme
1/2 pakke bladpersille
1/2 rød chili
2 ts salt
4 sps hvetemel
Litt pepper
Bland alle ingrediensene utenom kjøttdeigen, egget og melet i en blender og mal det fint. Bland dette med kjøttdeigen og tilsett egg og mel. Bland massen godt. Form mellomstore kjøttkoller ,og stek dem godt i en panne.

Som tilbehør koker jeg inn en boks med hakkede tomater, en finhakket liten løk og 4-5 finhakkede hvitløksfedd og persille. Krydre med salt, litt pepper og kummin. Kom inn til nesten all væske er forsvunnet.

Server kjøttbollene med tomatblandingen:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar