fredag 14. oktober 2011

Lamachun - Pizza fra Tyrkia og Midtøsten

I dag skal jeg ha en litt anderledes rett. Lamachun er en type Pizzalignende rett som man har i Tyrkia og i midtøsten. Den er veldig enkel og lage, og jeg baserer meg på bådekjøttdeig fra både storfe og lam. Denne er for 2 personer.

Lammekjøttet er nøkkelen til en spesielt god smak, og det er veldig merkelig at dette er så vanskelig å få tak i i Norge. Jeg var på en stor Menybutikk i dag, og de har det ikke. Selv ikke midt i lammesessongen! Men jeg fant det i en liten Ica butikk. Meny og Norgesgruppen, skjerp dere! I min lokale Menybutikk har de olivenolje og balsamico i 7 hyllemeter i 5 høyder, men har de lammekjøttdeig? nei... Jeg trenger 2 flasker olivenoljer og 1 balsamico, så jeg forstår ikke plassprioriteringen. 

Denne oppskriften kan også brukes til "pide" som kan varieres i et utall antall varianter. Jeg kommer tilbake til dette i nye oppskrifter. Pide er brød i ulike varianter, ofte med fylt med fyll lik denne Lamachunen eller bare spinat, tomat, egg, pepperbelger  eller lignende.

Start med å lage deigen. Jeg lagde min vanlige deig av siktet spelt fra Kvelde Mølle som jeg synes har utrolig gode bakeegenskaper. Men bruk gjerne vanlig hvetemel.

Deig til bunnen:

2 dl siktet spelt
1 dl vann
litt gjær
litt salt

Bland alt, og hev i 30 minutter. Hell litt mel på bakebordet og hell over deigen. Brett og dra deigen i melet til den blir middels fast, du trenger ikke å elte. Bare dra deigen ut og brett den sammen med melet, og gjenta det til den får ønsket konsistens. Legg et bakepapir på stekeplaten, og form deigen til en rund pizzadeig. Deigen skal være tynn. Sett den til heving under et klede i opp til en time.

Så til fyllet:

200 gram kjøttdeig fra storfe
200 gram kjøttdeig av lam
1/2 pakke cherrytomater
1/2 løk
1/2 hvitløk
1 ts kummin
1/2 ts kardemomme
1/2 pakke bladpersille
1/2 rød chili
Litt pepper
Litt salt

Bland alle ingrediensene utenom kjøttdeigen i en blender og mal det fint. Bland lamme- og storfekjøttdeigen godt, og stek kjøttdeigen med litt salt og pepper i en varm panne. Bruk en gaffel for å findele kjøttdeigen for at det skal stekes til fine små biter. Mot slutten av stekingen blander du inn 1/3 av grønnsaks- og krydderblandingen inn i kjøttdeigen og stek litt videre.

Når deigen er hevet ferdig så spre resten av grønnsaks- og krydderblandingen ut over deigen, og så spre over den ferdigstekte kjøttdeigblandingen slik at det ligner en pizza.

Stek det på 250 grader i 20 minutter.



Har du vært på ferie i Tyrkia og bestilt vanlig pizza så får du ofte utrolig kjedelig industripizza. Bestill Lamachun eller Pide, så får du ekte vare, og det er utrolig godt. Men du må gå til tyrkiske restauranter og ikke på de vanlige turistrestaurantene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar