fredag 14. oktober 2011

Mont d'Or

Kongen av ost? Mine favorittoster er Roquefort og Mont d'Or. Det er to vidt forskjellige oster, og jeg klarer ikke å  bestemme meg for hvem av dem som er min favorittost.

Mont d'Or er en sessongost fra grenseområdene mellom Frankrike og Sveits far et område som heter Jura. Den er en sessongost som produseres fra august til mars, og selges på høsten. Så prøv å finn denne osten i butikker med godt utvalg på høsten. Jeg fant denne på Meny.

Mont d'Or bør tempereres i romtemperatur over natten før den brukes. Den kan også varmes opp i ovnen på lav temperatur slik at den blir flytende.

Denne osten har alt! Smak, konsistens og aroma. Prøv den med nybakte rundstykker, og prøv gjerne min oppskrift på rundstykker av spelt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar