lørdag 5. januar 2013

Bukstykke av Kveite

Mitt lokale supermarked har en glimrende fiskedisk. Der selger de nakkestykker av tosk og kveite til 59 kroner kiloen. Nakestykket av kveiten har også det utrolig gode bukstykket som har det utrolig gode fettet som ikke er på resten av fisken. Er man ute etter en god og rimelig fiskemiddag, så er det dette man bør jakte etter. Denne gangen hadde de ikke noen gode nakkestykker, men jeg fikk tak i et lite bukstykke.

I fiskedisken sier de at nesten ingen vil ha disse stykkene. Jeg synes dette er de beste stykkene på fisken, så jeg overtar med glede disse "restene" for en billig penge.

Noen ganger har jeg fått kjøpt bukstykker på ca. en kilo hver. Det er mye god og billig mat.

Jeg legger kveitestykkene med skinnsiden ned i panne på ganske lav varme, og setter på lokk. Ikke snu fisken under stekingen. Etter ca. 10 minutter er den ferdig. Her er det servert med gulrotmos og aspargusbønner.

Denne porsjonen koster kanskje 25-30 kroner.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar