fredag 26. april 2013

Tagliatelle med olivenolje, hvitløk og chili

Av pasta kan man trylle frem en mengde retter og varianter. Jeg har her valgt en av de enkleste . Tagliatelle med olivenolje, hvitløk og chili. Man kan bruke nesten en hvilken som helst pastavariant til dette, men jeg synes den er spesiellt god med tagliatelle, fettuccine, spaghetti eller bucatini (tynne, hule spaghettistenger). Det er enkelt, ogdt og veldig billig mat.

Som med all mat, så er resultatet avhengig av råvarene. Siden det er få ingredienser, så bør du være av bra kvalitet. Det vil si; kaldpresset extra virgine olivenolje, god pasta og fersk hvitløk og rød chili.

Jeg brukte en tagliatelle med egg (Tagliatelle all'uovo fra De Cecco) og en vedlig god olje fra Liguria. Mengden kan man ta på slump alt etter hvor glad man er i hvitløk og chili. For en porsjon brukte jeg  150 gr Tagliatelle, 1/2 dl olje, 4 hvitløksfedd og en ganske stor chili.

Start med å koke opp vannet til pastaen. Bruk ca. 1 liter per 100 gram pasta. Samtidig varmer man opp olivenolje i en liten kjele der man tilsetter godt med finhakket hvitløk, chili og litt timian. Kok i noen få minutter og sett til side.

Kok pastaen som angitt på pakken. Tagliatellen jeg brukte skulle bare kokes i 2 minutter. Hell av vannet, og bland godt inn oljen. Superenkelt og supergodt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar