onsdag 10. juli 2013

Sprø Rugkjeks

Når man skal ha ost, så kan man lett lage sprø rugkjeks som passser perfekt til blandt annet blåskimmelost. Jeg gorde her mitt første forsøk, og det ble perfekt. Glemte i farten å måle alle ingrediensene som jeg brukte, men de ble veldig gode! Man skal ha en ganske fast deig som skal kjevles ut. Så start med å blande inn alt det tørre, så tilsett vann. Det er bedre å starte med en litt løs deig, for så å tilsette mel til den har rett konsistens. Gjør man det motsatt er det lett å misslykkes. bruk halvparten fint mel og halvparten med grovere mel. Her er det bare å eksperimentere.

Jeg brukte sånn cirka:

3 dl Fint Speltmel fra Kvelde Mølle
1,5 dl Sammalt Speltmel fra Kvelde Mølle
1,5 dl Grovt mel av Svedjerug fra Lundens Gård
2 ss Smeltet Smør (Jeg brukte smør fra Avdem, et godt gårdssmør som ikke er for salt)
1,5 ts Bakepulver
1 ts Salt
Ca. 2 dl Vann

Bland alt det tørre, og tilsett nok vann slik at det blir en fin deig. Er deigen for våt, så tilsett mer fint speltmel til det er en fin og ganske fast konsistens som egner seg til å kjevle ut.  Kna deigen til den har en fin konsistens. Bruk en kjevle til å kjevle ut til en ganske tynn deig (ca 1mm). Skjær ut litt avlange stykker med en skarp kniv, og bruk en gaffel til å lage fine hull i overflaten. Stek kjeksen i 10-12 minutter i ovnen på 200 grader.

Her er har jeg brukt oster fra Tingvoll Ost servert kjeksen med to blåskimmeloster fra Tingvoll Ost, Vismann (til venstre) og Kraftkar (til høyre). Kraftkar er en fast og kraftig blåskimmelost, og Vismann er mykere og mildere. Begge er i verdensklasse:






 
Og her er Vismann, som sammen med Kraftkar en fantastisk ost:
 
 

 
 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar