mandag 22. juli 2013

Sashimi Med Laks Og Wakame

Jeg spiser mye laks som sashimi. Det er en enkel og rask måte å lage en god og frisk middag på. Når jeg kjøper laks, så prøver jeg først og fremst å se på fargen og datomerkingen. Ser fisken fin ut i fiskedisken, så kjøper jeg den der. Nå som Kiwi har sin sommerkampanje med tina's sommermat, så velger jeg den om jeg ser at det er lenge til best før dato. Men som oftest så ender valget på back loin fra Frøya. Bedre laks finner man ikke, og jeg synes den overgår Salma i både friskhet og i måten den er skåret på. Men som sagt, jeg lar datoen først og fremst styre.

Jeg har den her sammen med wakame, som er en marinert tang. Jeg kjøper den ferdiglaget, da råvarene ikke er lett tilgjengelig. Men Meny, Ica Supermarked og noen Kiwi har den i små plastbegere. Wakabe er marinert tørket tang, og er veldig godt tilbehør til sashimi. Men jeg synes produsentene ofte bruker for mye sesamolje og frø, som dreper den friske smaken den bør ha.

Til denne sashimien brukte jeg:

1/2 Frøya Laks (Back Loin, ca 160 gram)
2 ss Syltet Ingefær (Sushi Gari)
1/2 Beger Wakame
5 ss Soyasaus
2 ts Wasabi (eller ca 1,5-2 cm fra tube)

Kutt laksen i skiver. Kutt loddrett på fillèten med en skarp kniv i ca 0,5 cm tykke biter. Her i Norge skjærer vi ofte sashimien alt for tynn. Det skal være stykker som er noe å bite i. Spis med gode spisepinner.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar