lørdag 17. august 2013

Tomatsuppe

Tomatsuppe er raskt og enkelt å lage, og det er både godt og billig. Jeg bruker litt fløte, men vil man ha en mørkere rød suppe så kan droppe den. Jeg synes fløten runder den av, og gjør også at suppen blir lett og luftig når man mikser den med stavmikseren.

Til 2 Personer:

1 Boks Knuste Tomater (Jeg brukte Polpa fra Mutti)
2-3 Hvitløksfedd
1 Sjalottløk eller 1/4 Løk
1/2 Chili
1/4 Liter Kyllingkraft (Jeg brukte Jacob's Utvalgte)
1 Terning Kjøttbuljong
2 ts Demerarasukker
Litt Salt og Pepper
1dl Kremfløte
2 Egg

Finkutt hvitløk, løk og chili, og fres det i litt oje i en kasserolle til løken blir blank og man kjenner at aromaene kommer frem. Tilsett tomatene, kraft og sukker. Kok med lokk på lav varme i 30-40 minutter. Ta av lokket de siste 10-15 minuttene om man vil at suppen skal bli tykkere.

Kok opp 2 hardkokte egg.

Når suppen har kokt ferdig så tilsettes litt fløte (1/2-1 dl). Bland godt, og mos alt godt med en stavmixer til suppen begynner å skumme og bli luftig. Sett kasserollen tilbake på ovnen og smaksett med litt salt og pepper. Er suppen for tykk, så spe med litt vann. Jeg synes suppen er best når den er litt tykk.

Server med 2 halve egg per porsjon.


Annonse:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar